Gyakran Ismételt Kérdések ( FAQ )

Társasházkezelő cég megbízása

A társasházi törvény szerint az új közös képviselő megbízásáról kizárólag a közgyűlés jogosult dönteni. 

A törvény pontosan meghatározza a közös képviselő váltás feltételeit, és folyamatát, ennek betartása amellett hogy célszerű nagy mértékben le tudja rövidíteni a váltás folyamatának idejét, ezért célszerű jól felkészülten nekivágni a feladatnak.

Az elmúlt évek tapasztalata alapján talán a leg célravezetőbb ha ebben a jelölt, vagy jelöltek segítségét kérik, gyakorló társasházkezelőnek tisztában kell lennie a pontos jogszabályi feltételekkel, és valószínűleg segítséget tud nyújtani az előkészületekben. 

Mennyi ideig tart a közös képviselő váltás folyamata?

Normális esetben a Társasház közös képviselőt hosszútávon bíz meg a feladatok ellátásával. Azért hogy ez valóban így legyen sajnos nem történhet a váltás egyik napról a másikra.

A váltást szükségszerűen meg kell előzze egy ajánlatkérési szakasz, célszerű az ajánlatadók közül előszűrés, bemutatkozás alapján 1-2 jelöltet választani, mely jelöltek megbízásáról majd a közgyűlés lesz jogosult dönteni.

A kiválasztást követően, vagy esetleg ezzel párhuzamban fel kell hívni a társasház regnáló kezelőjét a megfelelő napirendekkel a közgyűlés összehívására.

A közgyűlés indokolt esetben azonnali hatállyal is felmentheti tisztségéből közös képviselőjét, helyébe az új kiválasztottat megbízhatja, de ezzel a váltás folyamata közel sem ér véget.

Szintén a jogszabály értelmében, a felmentett közös képviselőnek 30 nap áll rendelkezésére a társasház iratanyagainak átadására, az elszámolás elkészítésére.

Az átadás-átvétel folyamatán túl rengeteg feladat vár az új kezelőre, melyek alapvetően a háttérben zajlanak, azonban mégis komoly felkészültséget, gyakorlatot kívánnak, sok időt vesznek igénybe.

A közös képviselő váltását a teljesség igénye nélkül a közüzemi szolgáltatóknál, a számlavezető banknál, NAV-nál, szerződött partnereknél is be kell jelenteni.

Összefoglalva elmondható hogy egy mindenre kiterjedő váltás minimum 3 de inkább 4 hónapot vesz igénybe, mikor a képviselő minden ezzel kapcsolatos feladatával végzett, felkészült a társasház előéletéből, fennálló problémáit ismeri, és esetlegesen tervei is vannak a jövőbeni fenntartás/felújítás megszervezésére.

Mi minden változik azzal hogy új kezelőt bíz meg a ház?

Alapvetően azzal hogy a Társasház kezelésével más személyt vagy céget bíznak meg, szinte semmi változás nincs megbízói oldalról.

A közösség szerződései érvényben maradnak, a bankszámlaszám, a fizetendő közös költség mértéke, és a fizetés módja nem változik (hacsak nem született erre vonatkozó külön határozat).

Magától érthetődik, hogy a társasházkezelő szerződése azonban változik, a felmentett képviselő szerződése megszűnik, az új kezelővel pedig (Társasházkezelő esetén mindenképp) megbízási szerződést szükséges kötni.